Astma może utrudniać naukę czytania

Astma może utrudniać naukę czytania

Pierwszoklasiści cierpiący na astmę mogą gorzej radzić sobie z czytaniem niż ich rówieśnicy – twierdzą naukowcy, których badania opublikowane zostały w piśmie “Chest”.

“Uważamy, że astma i wczesne osiągnięcia w nauce czytania są w jakiś sposób powiązane” – mówi dr Kathleen A. Liberty z Uniwersytetu Canterbury w Nowej Zelandii. “Możemy jedynie spekulować na temat potencjalnych przyczyn, jednak jednym z powodów mogą być problemy z oddychaniem”.

Dr Liberty obserwowała 298 dzieci podczas ich pierwszego roku w szkole (w Nowej Zelandii dzieci miały wówczas pięć lat). Pod koniec roku szkolnego ponad połowa dzieci z astmą i ponad jedna trzecia zdrowych dzieci była przynajmniej sześć miesięcy do tyłu w porównaniu z rówieśnikami pod względem umiejętności czytania. Wpływu choroby nie zauważono natomiast w przypadku umiejętności matematycznych.

Badaczka wzięła pod uwagę czynniki takie jak dochody rodziny czy częstsze nieobecności w szkole, jednak nie wyjaśniły one zaobserwowanego związku.

“Podczas pierwszego roku nauki dzieci zazwyczaj czytają na głos. Uczniowie chorzy na astmę mogą mieć trudności z kontrolowaniem swojego oddechu, lub uczą się kontrolować go czytając. Jest to część procesu czytania, który najwyraźniej nie został wystarczająco dobrze zbadany” – mówi dr Liberty.

Naukowcy deklarują, że podejmą dalsze badania, a tymczasem radzą rodzicom dzieci cierpiących na astmę, by zwrócili uwagę na to, jak ich pociechy radzą sobie w szkole i w razie potrzeby poświęcili więcej czasu na wspólne czytanie w domu.

Źródło: PAP – Nauka w Polsce, www.naukawpolsce.pap.pl.

 

8 maja 2019 roku spotykamy się na XI Konferencji Szkoleniowej Polskiego Towarzystwa Alergologicznego, która odbywa się pod hasłem „Alergia – zapobiegam, kontroluję, leczę”.